ירידה בשמיעה בקרב ילדים

אחת הסיבות המובילות לפנייה של הורים לילדים לרופאי אף אוזן גרון, היא תלונה על ירידה באיכות השמיעה בקרב ילדים. באופן עקרוני האוזן האנושית מחולקת לשלושה אזורים: האוזן החיצונית שמתחילה באפרכסת ומסתיימת בעור התוף, האוזן התיכונה שמורכבת משלוש עצמות השמע ובשגרה מלאה באוויר בלבד והאוזן הפנימית שמכילה מים ולעתים קוראים לה גם שבלול האוזן. באופן תקין ישנו איזון בין לחץ האוויר החיצוני ללחץ האוויר באוזן התיכונה, אך ילדים בגילאים צעירים סובלים באופן תדיר מהפרה של איזון זה. האיזון המופר נגרם לרוב בעקבות חדירה של גורמים פתוגניים לאוזן התיכונה ומתבטאים בכאבים עזים, בהצטברות של נוזלים באוזן וכמובן שגם לבעיות חמורות בשמיעה. הדרך המוצלחת ביותר להתמודד עם התופעות האלו נקראת מרינגוטומי (Myringotomy) או בשפת היומיום: ניתוח כפתורים או ניתוח להכנסת כפתורים.

ליקויי שמיעה בקרב ילדים
ירידה בשמיעה בקרב ילדים

ניתוח להכנסת כפתורים

התהליך של ניתוח כפתורים הוא פשוט מאוד ומהיר יחסית. הוא מבוצע בהרדמה מלאה ובמהלכו מוחדרת צינורית זעירה דרך עור התוף שתפקידה לאזן את הלחצים, לשחרר נוזלים שהצטברו באוזן התיכונה ולגרום לכך שמעבר האוויר בין האוזן התיכונה לחיצונית יהיה קל יותר. חשוב מאוד לציין שלרוב ההורים מורשים לשהות עם הילד בחדר הניתוח עד לרגע שבו חומרי ההרדמה מתחילים לפעול וכן שבמהלך הניתוח הילד לא מרגיש דבר. כמו כן מאחר ומדובר על ניתוח פנימי, הוא לא מותיר צלקות או חתכים נראים לעין ולפיכך לא פוגע בדימוי העצמי של הילד. הניתוח אורך לרוב בין רבע שעה לחצי שעה ושיעורי ההצלחה שלו קרובים למאה אחוז.

למה יש לצפות לאחר הניתוח?

מנותחים רבים מדווחים על שיפור משמעותי ביותר בשמיעה לאחר הניתוח וכן על ירידה דרסטית בתדירות דלקות האוזניים. בימים הראשונים לאחר הניתוח לעתים ישנה הפרשה מהאוזן, אך היא אינה אמורה לעורר חשש, אלא אם כן היא בצבע ירקרק-צהוב אז יש סיבה לחשוד שקיים זיהום באוזן התיכונה. במקרים כאלה יש להתייעץ עם הרופא המנתח בנוגע לדרך הפעולה. אם הילד שלכם סובל מכאבים חוזרים באוזן, ירידה בשמיעה, דלקות תכופות באוזן ולעתים קרובות עובר טיפול אנטיביוטי, זה הזמן לברר ולהתעניין בנוגע לניתוח כפתורים שיכול לשפר את איכות החיים של הילד ושלכם כמובן באופן מרשים תוך זמן קצרצר וללא כאבים.

ליצירת קשר ו/או הזמנת תור במרפאתו של פרופסור יונה קרונברג

המרפאה הפרטית של פרופ' קרוננברג נמצאת ברח' החשמונאים 12 ברמת גן טל. 03-6724166 פקס. 03-6736362ופועלת ביום ראשון משעה 16:00 – 20:00, ביום רביעי משעה 17:00 – 20:00 דוא"ל :  kro@smile.net.il

כתיבת תגובה